Obliba elektrokol v současné době strmě stoupá, díky asistenci elektromotoru vyjedete každý kopec a na kole tak můžete navštívit mnoho vzdálených míst, které by jste bez elektrokola neviděli.
Elektrokolo vybírejte podle účelu používání, k dostání jsou kola do města i náročného terénu, největší oblibu však mají universální elektrokola, která zvládnou rovné povrchy i méně náročný terén. Při výběru kola vás bude zajímat i velikost rámu, typ a umístění baterie, výkon a umístění motoru.
Rámy mají provedení pánské, dámské či univerzální, případně ekolo se sníženým nástupem. Záleží také na výšce postavy, délce nohou, zdravotním stavu a zvyklostech každého jezdce. Vždy je nejlepší dané kolo vyzkoušet na vlastní kůži, posedět si na něm, projet. Jedině tak zjistíte, zda vám kolo opravdu sedne.
DRUHY KOL
Městská elektrokola
Městská kola jsou určena především na jízdu po silnici, hodí se jak do města, tak i na pevné cyklostezky. Tato kola jsou levnější, dojezd bývá v rozmezí 50 – 70 km. Výhodou městských kol je díky nízké rámové trubce snadné nastupování a vystupování. Kolo tak mohou používat i starší osoby.
Treková elektrokola
Jedná se o sportovnější variantu městského elektrokola, která však s lehkostí zvládne i polní cesty nebo pěšiny. Stejně jako městské elektrokolo, je i trekové elektrokolo vybaveno blatníky, nosičem a stojánkem.
Crossová elektrokola
Sportovnější varianta trekového elektrokola, která má širší pláště a větší počet převodů to je crossové elektrokolo. Použít je můžete na cyklostezkách a zvládnou i lehký terén, jejich výhodou je tedy universální využití. Nejsou však vhodné pro extrémní jízdu. Dojezd u těchto kol může být až 140 km. Tato kola jsou dražší a těžší než kola do města.
Horská elektrokola
Hodí se pro jízdu v náročném terénu. Horská elektrokola mají odpružené vidlice, silné brzdy i citlivé ovládání motoru. Tato kola mají bytelný a odolný rám, odolné musí být i ostatní části kola. Díky kvalitnímu výrobnímu materiálu patří horská kola k nejdražším. Dojezd bývá nejčastěji v rozmezí 60 – 180 km. Horské elektrokolo je vhodné pro ty, kteří si chtějí užívat výlety v terénu a zbytek cest podnikat po silnicích a cyklostezkách.
Umístění motoru kola
Motor je určen k pohánění kola, je tedy na místě, věnovat mu při výběru patřičnou pozornost. Motor je u elektrokol umístěn na různých místech. Umístění na předním kole není příliš obvyklé, narazit na něj můžete spíše náhodně. Nevýhodou je horší ovladatelnost, výhodou pak nižší cena. Umístění na zadním kole poskytuje dobrý přenos točivého momentu, protože kolo je vždy v přímém směru. Tento způsob umístění je častý u městských i crossových kol. Nevýhodou je větší opotřebení zadního kola a náročnější práce při výměně pneumatiky. Motor ve střední části je nejlepší variantou umístění, protože nedochází ke změně těžiště kola. Kolo je dobře vyvážené, což oceníte u sportovních kol.
Dojezd elektrokola
Informace o dojezdu je jeden z nejčastěji pokládaných dotazů kolem elektrokol vůbec. Odpověď však není vůbec jednoduchá. Informaci o dojezdu najdete zpravidla u každého výrobku. Tento parametr je však nutné brát s určitou rezervou. Na dojezd má vliv terén, hmotnost jezdce, stáří baterie, plynulost jízdy, nastavení asistence, dofouknutí plášťů, kondice jezdce atd.
- Baterie s kapacitou 9 – 11 AH s motorem umístěným v náboji kola, má dojezd od 40 – 70 km.
- Baterie s kapacitou 11 – 13 AH s motorem v náboji kola, má dojezd od 70 – 90 km.
- Kapacita 13 – 16 AH a motor umístěný v náboji kola, dojezd 90 a více km.
- Kapacita 11 – 14 Ah se středovým motorem, má dojezd od 70 – 140 km.
Typ baterie
Baterie jsou k dostání v několika typech, které se liší váhou, životností i cenou. Nejlevnější je olověná baterie, která je nejtěžší a vydrží cca 300 – 400 nabití. Nejdražší jsou Li-Pol baterie, které jsou současně nejlehčí a životnost je v rozmezí 600 – 1 500 nabití.
Zlatou střední cestu tvoří Li-Ion baterie, jejich pořizovací cena je vyšší, váha optimální a baterie vydrží 600 – 1 200 nabití. Kapacita baterie je nejčastěji kolem 570 Wh.
Abyste co nejvíce prodloužili životnost své baterie v elektrokole, je důležité ji pravidelně dobíjet. A to i v případě, že elektrokolo zrovna nepoužíváte. V tom případě byste měli baterii skladovat nabitou na 50 – 80% její kapacity a dobíjet cca 1x za měsíc.
Další rady a tipy
Jak vybrat nové elektrokolo?
Obliba elektrokol v současné době strmě stoupá, díky asistenci elektromotoru vyjedete každý kopec a na kole tak můžete navštívit mnoho vzdálených míst, které by jste…
Grilování v Praze v přírodě
Nadcházející letní období nás přímo vybízí k venkovnímu posezení s přáteli spojenému s velmi oblíbenou činností, jakou je grilování. Vítanou možností jsou i pikniková místa v Praze. Speciálně…
Chystáte se pod stan?
Dovolená pod stanem je stále populárnější a i s malým dítětem si pod něj můžete troufnout, co si vzít s sebou i jak si ji…
Jak zabavit děti doma.
Jak doma zabavit děti, aby se nenudily? Přimět děti, aby netrávily celý den sezením před televizí nebo na telefonu, ale zabavily se i jinak, není vůbec…
Dezinfekční gel na ruce
Dezinfekční gel se Vám bude hodit i na cestách, kde není možnost se zrovna nikde umýt. Hygiéna nejen rukou je hodně důležitá. Výroba dezinfekčního prostředku…
Jedem na Berounku !
Plánujete vyrazit na vodu ? Co letos pojedete Berounku, Sázavu, Dyji nebo třeba Hron ? Vyrazili jsme na Berounku. Jeli jsme část z Liblína do…
Úraz kotníku na výletě
Co dělat při podvrtnutí kotníku . I na výletě je dobré dávat pozor. Úraz se Vám může stát hned, stačí špatně došlápnout, a úraz v podobě podvrtnutého…
Jak vybrat kvalitní termo prádlo .
Jak vlastně funguje termoprádlo? Termoprádlo funguje tak, že umožňuje díky speciálnímu tvaru použitých vláken odvádět pot od pokožky pryč. Oproti běžnému bavlněnému prádlu není…
Které hole vybrat na trek a jaké na nordic walking?
Které hole Vám více vyhovují? Nejprve musím napsat co je treking a co je nordic walking. Nordic walking Nordic walking jsou především krátké i delší vycházky…
Co to jsou Ferraty ?
Čím více populárnější trasy označované jako ferraty můžete zdolat i v České republice. Ferraty jsou vlastně zajištěné cesty v horském terénu. Horské cesty jsou vybavené jistícími…
Buďte první! Přidejte komentář